De bloesemzegening op zondag 22 april was met 3.000 bezoekers een schot in de roos. Het gezellige en veelzijdige familie-event vormde ook dit jaar het hoogtepunt van een langgerekt bloesemprogramma. Dat bracht meer dan 25.000 toeristen naar de hoofdstad van Haspengouw.

Vroege of late bloei, de natuur laat zich moeilijk voorspellen. Hoewel de bloesems op zich lieten wachten, kon de timing voor de bloesemzegening alleszins niet beter. De jaarlijkse hoogmis van het toeristische lenteseizoen vond plaats op zondag 22 april en startte meteen met een nieuwtje.

Tractorshow

Rond de middag verzamelden meer dan 100 tractoren op onze Grote Markt. Terwijl passanten konden genieten van dit prachtige tafereel, werden de chauffeurs van de landbouwvoertuigen getrakteerd op een receptie. Vervolgens vertrokken ze in stoet voor de zegeningsceremonie aan de SOLV Campus Tuinbouw.

Daar kregen verder ook de aanwezige huisdieren, de fietsen en natuurlijk de fruitbloesems de traditionele gelukzegen van diaken Ivo Dams. Verder viel er aan de SOLV Campus Tuinbouw en aan de kerk van Guvelingen naar goede gewoonte een heleboel te beleven.

Bezoekers konden onder meer proeven van het beste van de regio op de streekproductenmarkt, hun onvergetelijke ervaringen laten vastleggen aan de retro-fotostand of plaatsnemen aan één van de knusse bloesemterrassen. Ook de jongste bloesemliefhebbers hoefden zich allesbehalve te vervelen. Stadsmascottes Tru & Do waren van de partij, er stonden allerlei knutselhoekjes en via een ponypendel konden ze zich van de ene naar de andere locatie verplaatsen.

Geslaagd seizoen

“Onze bloesemzegening is een mooie en kostbare traditie, die al bijna 70 jaar bestaat. De viering is een belangrijk symbool voor de hoofdstad van Haspengouw, maar de laatste jaren vooral ook een bijzonder prettige uitstap voor zowel jong als oud”, aldus burgemeester Veerle Heeren.

Er kwamen dan ook zo’n 3.000 mensen langs op de bloesemzegening. Dat is maar een fractie van de hele bezoekersstroom die de bloesems op gang brengen. De voorbije weken ontvingen het infokantoor meer dan 10.000 toeristen, werden 1.450 fietsen verhuurd en boekten 1.502 deelnemers een nocturne. Ook op de partneractiviteiten was het altijd gezellig druk. Aan de BFV Bloesembar in Velm hielden zowat 15.000 bezoekers halt, in de Lounge van Pipo kwamen meer dan 5.000 personen uitblazen en aan pop-upbar Le Bon Vinvant in Zepperen passeerden nog eens zo’n 18.000 toeristen. Dat zijn topcijfers. Dit seizoen is goed voor een vierde van het jaarlijks bezoekerstotaal.

“We zijn fier dat zoveel mensen zich laten verleiden door de prachtige kleuren van de lente in de hoofdstad van Haspengouw”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.